31 Ekim 2014 Cuma

EKSI MAYALI TARHANA







Bu kadar az zahmetli oldugunu bilseydim herhalde cok oncelerden yapardim kendi tarhanami... Gerci simdiye kadar zahmetsizce yapilip veriliyordu bana o yuzden gerek duymadim yapmaya. Ama artik zorunluluk haline geldi yapmak. Niye derseniz esimin 90 kusur yasindaki babannesi yapip veriyordu Allah nur icinde yatirsin. Bu yaz kaybettik super babannemizi:( mekani cennet olsun insallah.... Bir de tursu da yapip verirdi rahmetli. Bu sene ilk defa onu da kendim yaptim. Hayat devir daim ediyor galiba bundan sonra da biz yapip vericez cocuklara, kismet olursa da torunlara....

Internette biraz arastirma yaptiktan sonra tariflerine guvendigim Cahide ablanin tarifiyle yapmaya karar verdim. Biz uc kisilik bir aile oldugumuz icin olculeri biraz azaltarak yaptim.




Orjinal tarife buradan bakabilirsiniz.

Malzemeler:

-1 su bardagi eksi maya (beslenmis ve 4-5 saat beklemis)
-1 kg.domates
-1 kg.sogan
-1 kg.kirmizi biber
-1/2 kg.yogurt
-1/2 kg.haslanmis nohut
-Ogutulmus kaya tuzu
-Aldigi kadar un

(Aslinda yengemler buna kelle peynirini rendeleyip ekliyorlar ama benim aklima gelmedi tabi bir de tarhana kokusu var ama ben onu da eklemedim.)

Buyukce bir tencerede iri iri dogradigim domates, sogan, kirmizi biber ve nohutlari su ilave etmeden yumusayana kadar kisik ateste pisirdim.

Pistikten sonra ilininca gene buyukce bir legene aktardim.

Uzerine yogurdu ve karardan tuz ilave ettim.

En son unu ve eksi mayami ilave edip pogaca yumusakliginda bir hamur haline getirdim.

Uzerine once strec film ve sonra sofra bezi orterek mayalanmasi icin mutfakta bir kenarda beklettim.

Ara ara yogurdum baktim ki hamur cok yumusadi un ve tuz ilavesi yaptim.

7-8 gun bu sekilde yogurup hamuru mayalandirdim.

Normalde mayalanmasi icin ekmek hamuru katiyorlar ama ben daha saglikli olmasi acisindan eksi mayamdan kattim. Cunku bugday proteini olan ''glutenin'' bagirsakta yaptigi tahribata bagli olarak basta sindirim bozukluklari olmak uzere cok sayida organ sisteminde hastaliga sebep olabiliyormus.

Eksi maya ile yapilan ekmek ve diger un urunlerinin gluten miktari son derece dusuyormus. Yani biz eksi maya kullanarak hamurlarimizi fermente ettgimizde bugday proteni olan gluteni vucudumuz icin en sindirebilir haline getirmis oluyoruz. Bu makaleyi okumanizi tavsiye ederim...

Daha sonra hamuru bir tencereye aktarip buzdolabina kaldirdim.

Havalar serinledigi icin tarhanayi kurutamadim yas tarhana oldular kendileri:)

Ama biz ailecek yas tarhanayi sevdigimiz icin sorun teskil etmedi ama siz sevmiyorsaniz sonbahara kalmadan tarhananizi yapip kurutun derim.

Kurutmak isteyenler icin Cahide abladan yapilisini copy/past yapiyorum izninizle:)

  • Daha sonra havadar bir yere geniş bir örtü serin.
  • Üzerine tarhana hamurundan kaşık kaşık serin.
  • Üst taraf kuruduğunda ters çevirin. Her iki tarafta hafif kuruyunca elinizle parçalayın.
  • Bu aşamada tarhanayı uzun süre yalnız bırakmayın. Sık sık gidip karıştırın.
  • Ne tam kuru, ne de ıslak haldeyden, hamur parçacıklarını yerden destek alarak ovalayın. Bu işlemi robotlada yapabilirsiniz.
  • Ovaladığınız tarafı orta delikli bir elekten başka bir örtünün üzerine eleyin.
  • Tarhana bitene kadar bu işleme devam edin.
  • Elediğiniz tarhanayı iki gün kadar açık havada  tutun ki nemli kalıpta küflenmesin.
Sanirim en zahmetli tarafi kurutma islemi. Evimde iki kedim oldugu icin sanirim hicbir zaman bu kurutmayi yapamayacagim ama olsun dedigim gibi biz yas tarhanayi seviyoruz zaten, kedilerimin canlari sagolsun:))

Internette eksi mayali tarhanayi aradim ama rastlayamadim acaba bir ilk miyim diye de dusunuyorum bu arada.

Buzdolabina kaldirdim sanki hamurum hala aktif ama corbasini yapip iciyoruz tadi cok guzel ayni rahmetli babannenin gibi....

Corbayi kucuk boy tencereye yaparsaniz 2 dolu yemek kasigi yeterli oluyor. Sanirim bu tarhana bize bu kis rahatlikla yetecek.

Yapacak olanlara afiyet olsun....


4 yorum:

  1. canııııııııımmmmm Özlem'im harikasın..... yeni tasarım güzel olmuş..... tarhana da çok güzel....Özledim bu arada

    YanıtlaSil
  2. cok cooook tesekkur ederim guzel ablacim begenmene cok sevindim bayadir el atamiyordum bloguma... ben de ozledim desem yalan olmaz....:)

    YanıtlaSil
  3. Buzdolabindaki hamur bozulmuyor mu özlem hanım. Ne kadar dayanir acaba?

    YanıtlaSil
  4. Merhaba Yasemin Hanim; Yaza kadar buzdolabinda tuttum herhangi bir bozulma olmadi. Ama tuz miktarini yuksek tutmaniz gerekir. Zaten ben tarhanaya eksi maya kattigim icin buzdolabinda bir sure daha fermentasyonu devam etti. Ilerleyen zamanlarda fermantasyon durdu.
    Ara sira uzerindeki streci yeniyebilirsiniz. Ya da bir miktarini birer pisirimlik olarak buzdolabi posetine koyup derin dondurucuda saklayabilirsiniz.
    Gecen sene tarhanami gec tutmustum. Havalarin serinlemesi nedeniyle tarhanayi firinda dusuk sicaklikta kuruttum. Bu sekilde tarhanayi kurutmak oldukca pratik oluyor.

    Sevgiyle ve saglikla kalin...

    YanıtlaSil